12.9.2018

Värikäs ja täyttävä salaatti

Tämä salaattiohje on roikkunut koneellani hävettävän kauan, en vain ole saanut aikaiseksi julkaista sitä. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikös niin! Ja kyllähän vielä tähän aikaan vuodesta salaatitkin maistuu, varsinkin tämä, jonka makumaailma sopii syksyynkin.

IMG_1096

Tässä salaatissa on aika monta eri osaa ja sen takia valmistus saattaa tuntua vaivalloiselta ja aikaavievältä, mutta on ehdottomasti sen arvoista! Makua salaattiin tuo jyväsalaatti taboule, marinoidut kikherneet sekä suolainen juusto. Mä olen tehnyt tämän kahdesti halloumilla, mutta voisin olettaa, että esim. fetalla myös aivan yhtä hyvää!
Mitään määriä en ole juurikaan laittanut ylös, salaateissa mun mielestä pärjää aina maalaisjärjellä niiden suhteen sekä riippuu aina vähän siitäkin, mistä kukakin tykkää.

Valmistus kannattaa aloittaa taboulesta: kypsennä bulgurvehnä, eli karkeasti ilmaistuna kaada hyvät kuuman kestävään astiaan ja peitä kuumalla, keitetyllä vedellä ja kansi päälle. Anna tekeytyä muutama minuutti, sekoita joukkoon suolaa. Leikkaa joukkoon punasipulia. Oliiviöljystä, persiljasta ja sitruunamehusta sekä halutessaan muista mausteista voi surauttaa joko blenderillä tai sauvasekottimella tahnan, joka sekoitetaan kypsien jyvien joukkoon.

IMG_1098

Seuraavaksi kikhereet, tämän voi halutessaan tehdä tosin jo edellisenä päivänä! Mä olen käyttänyt kaupan valmiiksi kypsiä kikherneitä - kaatanut nesteen pois, vaihtanut toiseen astiaan ja sekoittanut sekaan mm. suolaa, pippuria, paprikajauhetta, pilkottua korianteria, reilusti chiliä ja hieman oliiviöljyä sekä sitruunamehua. Ja sitten vaan jääkaappiin marinoitumaan!

Salaattipohjana olen käyttänyt kaupan valmiita sekoituksia, missä on ollut seassa sekä kaalta että porkkanaraastetta. Sekaan olen vielä pilkkonut kurkkua ja tomaattia.
Halloumin olen paistanut ihan vaan paistinpannulla öljyssä ja leikannut sitten paloiksi. Salaatin päälle olen vielä laittanut reilusti korianteria.

IMG_1104

Ja siinähän se! Aivan sikahyvää ja riittoisaa, ja etenkin täyttävää. Ja vegaaninenhan tämä on, mikäli jättää juuston pois ja korvaa sen vaikkapa tofulla tai jollain kasvisjuustolla, tuntuu että näitä veegaaniuutuksia tulee niin tiheään tahtiin ettei meinaa perässä pysyä! Gluteenittoman version voi tehdä käyttämällä quinoaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti