19.9.2018

Parempi olo meditoimalla

Kesä ja alkanut syksy on olleet itselleni aika hektisiä, ja myös aika kuormittavia niin fyysisesti kuin henkisestikin. Pinna on ollut kireällä yhtenä jos toisena päivänä. Niinpä on pitänyt keksiä jotain, millä pääkoppaa saa nollatua ja olon rennoksi, ja ei, vaikka alkoholi ajaisi asian hetkellisesti, niin siihen en ole turvautunut vaan paljon edullisempaan ja terveellisempään vaihtoehtoon: meditointiin.

Tiedän, meditointi kuulostaa jotenkin kovin hihhulilta meiningiltä ja jotenkin tavanihmisen arjen ulkopuoliselta puuhalta, mutta kysehän on loppujen lopuksi rentoutumisesta, mielen avaamisesta ja tyhjentämisestä, hetkessä olemisesta. Siihen ei vaadita mitään muuta kuin rauhallinen paikka, jossa ei ole ylimääräisiä häiriötekijöitä eikä keskeyttäjiä.

44687659542_b1be8206c0_o

Tämmöisen meditointihetken voi pitää ihan omassa hiljaisuudessa, mutta itse olen kokenut rauhoittavan musiikin ja semmoiset ohjatut meditointi -tarinat helpompana lähestymisenä, näitä löytyy mm. Youtubesta hurjan paljon ja hyviä sellaisia. Kaikki ei sovi kaikille, kannattaa siis kokeilla erilaisia, koska vaikkapa omaan korvaan ärsyttävältä kuulostava puheääni tai musiikki vaikuttaa hurjasti kokemukseen.

Mitään ihmeellistä ei parilla ensimmäisellä kerralla kannata odottaa, varsinkaan jos on yhtään stressaantunut ja levoton, kuten minä. Tuntui, etten löytänyt hyvää asentoa millään, tai sitä teki mieli vaihtaa koko ajan, milloin rupesi kutiamaan mistäkin kohtaa kehoa ja hengityksen tasaaminen ja rauhoittaminen se vasta vaikeaa olikin. Mutta parin kerran jälkeen tämä kävi helpommaksi.
Näitä valmiita meditointimatka -pätkiä löytyy vähän kaiken mittaisina, lyhyistä pitkiin, mutta itse olen kokenut pitkät, 30-40 minuuttia kestävät pätkät itselleni sopivina. Yleensä olen tehnyt harjoituksen ennen nukkumaan käymistä, koska se tosiaan tyhjää mieltä ihan kivasti, eikä näin ollen ajatukset myllerrä päässä tuhatta ja sataa hankaloittaen nukahtamista.

44018730504_5f296eda84_o

Tärkeää on muistaa, että nämä harjoitukset ovat yksilöllisiä, eikä niitä kannata vertailla jonkun toisen vastaavan kanssa. Netti on pullollaan erilaisia meditointikokemuksia, eikä kannata pettyä, jos ei itse saavutakaan samanlaisia kokemuksia, kuten näe vaikkapa värejä tai hahmoja (ja tiedostan, että tämä kuulostaa todella hihhulilta ja epäuskottavalta touhulta sellaiselle, kuka ei ole ikinä kokeillut). Ja kyse ei ole mistään salatieteistä tai kemiallisesti aiheutetuista tripeistä, vaan yksinkertaisesti siitä, että antaa mielen vaeltaa kontrolloimatta sitä kuten normaalisti.

Onko kukaan teistä kokeillut meditointia?
Haluan vielä muistuttaa, että teksti perustuu täysin omiin kokemuksiini eikä minulla ole minkäänlaista tietotaitoa esimerkiksi ohjeistaa onnistunutta meditointihetkeä, vain ainoastaan puhua meditoinnin suomista positiivisista vaikutuksista omalla kohdallani :)

17.9.2018

LOMA

IMG_1597 IMG_1618 IMG_1609 IMG_1637 IMG_1616

Tämä sateinen maanantai on itselleni erityisen hyvä, sillä mulla alkoi tänään loma! Ajatus lomasta itsessään on jo hyvä, mutta entistä paremman siitä tekee se, että huomenna aamulla ollaan matkalla Köpiksen kautta Torontoon Kanadaan. Pakkaamisen olen jättänyt taas viime tippaan, eli en ole edes aloittanut. Olen vasta ysin-kympin maissa illalla kotona, sillä tulin viettämään vielä päivän koiran kanssa tänne sen hoitopaikkaan Kouvolaan, koska tiedän, että ikävä tulee olemaan kova melkein parin viikon aikana.

Mutta palatakseni pakkaamiseen: haastetta tuo vähän se, että tämän hetken ennusteiden mukaan lämpötila-haarukka on +26℃ asteesta +13℃ asteeseen (yölämpötiloja en vilkaissut) sijainnista riippuen. Eli käytännössä mukaan pitää pakata vähän kesävaatetta ja sitten perus syysjuttuja neulepaitoineen. Eli ihan kaikkea. Ja kenkävalinnat ne vasta tuleekin olemaan vaikeita :D No, illalla/yöllä näitä on hyvä miettiä! Liikaa en halua pakata, sillä vaikka tämä onkin taas enemmän sorttia elämysmatka kuin mikään kaupunkiloma, niin ihan varmasti tulee jokunen ostoskeskus koluttua läpi, enkä usko että niistä täysin tyhjin käsin onnistuu poistumaan, hahah.

Koneen jätän kotiin, mutta katsotaan, jos saisin puhelimella väsättyä jonkinnäköistä postausta reissun päältä. Mitään en lupaa, mutta ainakin pyrin päivittämään juttuja Instagramiin säännöllisesti, minut löytää sieltä nimimerkillä mennikae.

14.9.2018

Kaunis Linnaistensuo

Mulla on harvoin auto käytössä, mikä tarkoittaa sitä, että lähelläkin olevat kohteet ovat monesti liian kaukana. Olen pitkään halunnut vierailla Linnaistensuolla, ja sen luontopolulla ja eilen mulla oli siihen viimein mahdollisuus! Ajettiinkin mestoille heti aamusta, mikä oli hyvä valinta. En tiedä, kuinka vilkas paikka tämä arkisin on, mutta aamutuimaan vastaan tuli vain muutama muu - ja nekin paluumatkalla. Pitkälti pitkospuille rakennettu luontopolku on puolisen toista kilometriä pitkä ja tosiaan ainoa ikävä puoli - näin koiranomistajan näkökulmasta - oli se, että sama reitti täytyi kävellä takaisin, että pääsi takaisin autolle (Jedi ei tykkää yhtään, jos lenkillä käännytään takaisin, aina pitäisi kiertää eri kautta)

IMG_1642 IMG_1651 IMG_1656 IMG_1667 IMG_1673 IMG_1644 IMG_1661 IMG_1659 IMG_1658

Minä lähdin ulkoilemaan lenkkareissa, mutta kaikilla vastaantulijoilla oli kyllä saappaat jalassa - ei huono idea. Jalat pysyi kyllä kuivina kun pysytteli pitkälti pitkospuilla ja niiltä poiketessakin tarkasti maastoa, mutta suolla kun on ollaan, niin suhteellisen märkäähän siellä oli. 
Jos liikenteeseen lähtee koiran kanssa, suosittelen todellakin pitkää hihnaa. Mulla ei sellaista ollut, ja välillä meinasi kahden koiran kanssa kamera kädessä mennä jalat solmuun, kun toverit eivät osanneet päättää, missä järjestyksessä marssitaan. Pitkospuut ovat tosiaan sen verran kapeat, että vierekkäin niissä ei mahdu kulkea.

Omalla karulla tavallaan todella kaunis paikka ja suosittelen vierailemaan, jos on pätkääkään ulkoilmaihminen! :) Tänne oli myös helppo löytää.
Onko kukaan teistä vieraillut Linnaistensuolla?

12.9.2018

Värikäs ja täyttävä salaatti

Tämä salaattiohje on roikkunut koneellani hävettävän kauan, en vain ole saanut aikaiseksi julkaista sitä. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikös niin! Ja kyllähän vielä tähän aikaan vuodesta salaatitkin maistuu, varsinkin tämä, jonka makumaailma sopii syksyynkin.

IMG_1096

Tässä salaatissa on aika monta eri osaa ja sen takia valmistus saattaa tuntua vaivalloiselta ja aikaavievältä, mutta on ehdottomasti sen arvoista! Makua salaattiin tuo jyväsalaatti taboule, marinoidut kikherneet sekä suolainen juusto. Mä olen tehnyt tämän kahdesti halloumilla, mutta voisin olettaa, että esim. fetalla myös aivan yhtä hyvää!
Mitään määriä en ole juurikaan laittanut ylös, salaateissa mun mielestä pärjää aina maalaisjärjellä niiden suhteen sekä riippuu aina vähän siitäkin, mistä kukakin tykkää.

Valmistus kannattaa aloittaa taboulesta: kypsennä bulgurvehnä, eli karkeasti ilmaistuna kaada hyvät kuuman kestävään astiaan ja peitä kuumalla, keitetyllä vedellä ja kansi päälle. Anna tekeytyä muutama minuutti, sekoita joukkoon suolaa. Leikkaa joukkoon punasipulia. Oliiviöljystä, persiljasta ja sitruunamehusta sekä halutessaan muista mausteista voi surauttaa joko blenderillä tai sauvasekottimella tahnan, joka sekoitetaan kypsien jyvien joukkoon.

IMG_1098

Seuraavaksi kikhereet, tämän voi halutessaan tehdä tosin jo edellisenä päivänä! Mä olen käyttänyt kaupan valmiiksi kypsiä kikherneitä - kaatanut nesteen pois, vaihtanut toiseen astiaan ja sekoittanut sekaan mm. suolaa, pippuria, paprikajauhetta, pilkottua korianteria, reilusti chiliä ja hieman oliiviöljyä sekä sitruunamehua. Ja sitten vaan jääkaappiin marinoitumaan!

Salaattipohjana olen käyttänyt kaupan valmiita sekoituksia, missä on ollut seassa sekä kaalta että porkkanaraastetta. Sekaan olen vielä pilkkonut kurkkua ja tomaattia.
Halloumin olen paistanut ihan vaan paistinpannulla öljyssä ja leikannut sitten paloiksi. Salaatin päälle olen vielä laittanut reilusti korianteria.

IMG_1104

Ja siinähän se! Aivan sikahyvää ja riittoisaa, ja etenkin täyttävää. Ja vegaaninenhan tämä on, mikäli jättää juuston pois ja korvaa sen vaikkapa tofulla tai jollain kasvisjuustolla, tuntuu että näitä veegaaniuutuksia tulee niin tiheään tahtiin ettei meinaa perässä pysyä! Gluteenittoman version voi tehdä käyttämällä quinoaa.