19.3.2019

Juhlien suunnittelun ja järjestämisen ABC

Mä olen aina tykännyt järkkäillä erilaisia kokoontumisia, illanistujaisia ja juhlia. Mistään erikoisimmasta tapahtumista ei ole ollut kyse ja ne on aina järjestetty ihan kotioloissa, mutta näitä tapahtumia on kuitenkin tässä vuosien saatossa tullut järjestettyä, että ajattelin jakaa vinkkini onnistuneisiin juhliin tai illanistujaisiin! Suurin osa näistä on varmasti sellaisia, mitkä jokaiselle tulee mieleen, mutta ehkäpä näistä joku saa vinkkejä :)

IMG_7006

Extempore illanvietot ovat silloin tällöin hauskoja, mutta itselle suunnittelu on puolet hauskuudesta. Ja olennaista onkin pitää järjestäminen hauskana, eikä stressata, varsinkin, jos kyseessä ei kuitenkaan ole mikään iso, elintärkeä juhla. Mutta se, että kyseessä ei ole minkäänlainen iso tapahtuma eikä juhlat minkään erityisen asian kunniaksi, ei suinkaan tarkoita etteikö suunnitteluun ja järjestämiseen voisi panostaa!

Päätä ajankohta ja teema hyvissä ajoin
Itsellä on viikonloppuisin harvoin vapaata ja sitten taas monelle tuttava- ja kaveripiirissä viikonloppu on ideaalisin ajankohta erilaisiin kokoontumisiin. Vaikka oma tilanne ei olisi yhtä hankala, kannattaa silti lyödä lukkoon joku viikonloppu, jolloin tapahtuu, jotta mahdollisimman moni kutsutuista pystyy lyömään aikataulunsa lukkoon.
Mikäli kyseessä on teemajuhlat tai juhlat jonkun tietyn asian kunniaksi, kannattaa sekin ilmoittaa hyvissä ajoin, jotta vierailla on mahdollisuus varautua esimerkiksi pukeutumisen tai tuomisten suhteen.

IMG_4498

Tee hyvissä ajoin
Mitään ei kannata jättää täysin viime tippaan ja tosi monen asian voi tehdä jo hyvissä ajoin ennen juhlia. Esimerkiksi jos koti kaipaa siivousta ennen juhlia, voi isomman siivouksen tehdä jo vaikkapa viikkoa ennen juhlia - näin juuri ennen juhlia riittää pikainen viimeistely ja järjestely, koska kukaan tuskin ennättää viikossa saada juuri siivottua asuntoa kovin pahaan jamaan. Samoin esimerkiksi koristeet ehtii hankkia tai tehdä reilusti etukäteen.
Muista informoida esimerkiksi myös naapureita hyvissä ajoin, mikäli järjestät isommat kemut! Mä olen aina jättänyt rappukäytävään lapun juhlia edeltävänä viikkona, missä informoin, että isompi joukko ihmisiä on tulossa kylään ja esimerkiksi rappukäytävästä saattaa kantautua poikkeuksellisen paljon meteliä sen vuoksi. 

Varaa budjetti
Ei varmaankaan tule yllätyksenä, että jos haluaa jotain järkätä, se ei ole ilmaista. Mieti, missä haluat panostaa ja missä pihistää. Teetkö itse, vai hankitko jostain valmiina. Isommallekin porukalle on mahdollista järjestää tarjottavaa ihan kohtuuhintaan, kun miettii raaka-aineita ja mitä niistä pystyy tekemään. Jos budjetti on tiukka, pyydä vieraita osallistumaan kuluihin. Olen kuitenkin itse vähän siltä mieltä, että jos juhlat haluaa järjestää, pitää niihin sitten olla valmis jonkun verran kuluttamaankin.

IMG_4408

Suunnittele ruoka- ja juomatarjoilu
Ota selville mahdolliset ruokarajoitteet ja allergiat tai jos juhlat järjestetään nyyttäri -meiningillä, laatikaa lista, mitä kaikkea hankitaan ja jokainen hoitaa osuutensa.
Mä tykkään itse tehdä paljon naposteltavaa ja syötävää omiin juhliini, mutta tämähän on makuasia. Joka tapauksessa jos meinaa satsata tarjoilupuoleen, kannattaa osa edellistä kohtaa lainaten valmistaa hyvissä ajoin - todella monen asian, kuten vaikkapa suolaisen piirakan, voi tehdä etukäteen pakkaseen odottamaan ja ottaa sulamaan juhlapäivänä.
Tarjoilu kannattaa suunnitella myös niin, että se on mahdollisimman helppo koota sitten juhlapäivänä ja raaka-aineet sellaisia, että ne eivät pilaannu hetkessä, jos tarjottavat ovat pitkäänkin tarjolla huoneenlämmössä.
Oman kokemuksen mukaan sekä suolainen että makea menee hyvin kaupaksi, mutta suolainen tarjottava on aina ollut aiemmin syöty, joten suolaisia tarjottavia kannattaa varata enemmän!

Mä olen monesti tehnyt juhliini boolia ja yksi neuvo on: pidä juttu simppelinä. Ei liian erikoisia makuyhdistelmiä eikä liikaa eri ainesosia tai viinoja. Erilaisia booliohjeita netti on pullollaan, mutta ne kannattaa lukea varauksella tai vertailla niitä keskenään. Mikäli boolista haluaa näyttävän näköisen, voi kikkailla erilaisilla hedelmillä, marjoilla, jääpaloilla sekä väriaineilla.

IMG_8208

Välineet kuntoon
Mä en suosi kertakäyttöisiä ruokailuvälineitä, mutta kun henkilömäärä lähenee kahtakymmentä, on ne yksinkertaisesti helpoin ja vaivattomin vaihtoehto. Näitä löytyy nykyisin vaikka minkä värisenä, kokoisena ja hintaisena, ja niistä kannattaa valita omaan budjettiin ja teemaan sopivimmat. Mun mielestä on kuitenkin järjetöntä käyttää suuria rahamääriä kertakäyttöiseen tavaraan, joten kannattaa miettiä, voisiko osaksi käyttää tavallisia astioita.
Kokemukseni osoittaa, että erilaisia servettejä ei niinkään tarvi, vaan vanha kunnon talouspaperi ja sieniliina toimivat, kun joku läikyttää juomaansa tai tiputtaa puolet lautasensa sisällöstä lattialle :D

Järjestä tilaa
Ota vieraat ja kanssajuhlijat huomioon, vaikka sinun kotonasi oltaisiinkin. Tee tilaa naulakkoon, kenkätelineeseen, jotta ulkovaatteet saa jätettyä järkevästi, eikä omaa takkia tarvitse kaivaa alimmaisena pinon alle jääneenä.
Jos ja kun vieraat tuovat omia juomiaan, mikäli kyseessä on tavanomaiset kosteammat illanistujaiset, järjestä tilaa jääkaappiin ja hommaa jäitä! Onko mitään kurjempaa kuin olla kivoissa juhlissa, mutta juoda lämmintä juomaa :D

IMG_5441

Tee/etsi sopiva soittolista
Ehdottomasti paras ja toimivin tapa, tuli musiikki sitten puhelimesta tai muualta. Kun musiikki soi koko ajan taustalla, se toimii kivasti tunnelmannostattajana eikä silloin synny niin helposti tilanteita, kun jengi alkaa kinaamaan, mitä soitetaan seuraavaksi eikä kenenkään musamakua soimata, kun musasta sovitusti vastaa juhlien järjestäjä.
Huom: monen tunnin soittolista on oikeasti aika haastava tehdä, jos aikaa on vähän, joten tähän kannattaa kyllä käyttää aikaa. Kovin moni ei todennäköisesti halua kuulla muutaman kymmenen biisin listaa loopilla koko iltaa.

Ole huomioiva emäntä/isäntä
Mun kaikki kaverit eivät tunne toisiaan eikä kaikki juhliin osallistujat ole yhtä samaa porukkaa, vaan siellä on monesti toisille tuntemattomia ihmisiä (tai juuri tällaisia, jotka satunnaisesti törmäävät toisiinsa samoissa juhlissa). Toki itsensä esittely ja juttuun mukaan meneminen on vähän jokaisen omalla vastuulla, eikä juhlienjärjestäjä ole henkilökohtaisesti vastuussa jokaisen viihtymisestä, mutta kannattaa olla siinä mielessä huomioiva ja osallistuva, että juttelee kaikkien kutsumiensa ihmisten kanssa ja ottaa mahdollisesti mukaan keskusteluun, vaikka toinen ei siihen alunperin osallistunutkaan. Isommassa porukassa on mahdotonta pysyä koko ajan kaikkien keskusteluissa mukana, mutta kunhan pitää huolen, ettei keskustele koko iltaa vain muutaman saman ihmisen kanssa.

Keksi ohjelmaa
Tämä ei kieltämättä ole oma vahvuuteni, sillä järjestämissäni juhlissa tai illanistujaisissa ei juuri koskaan ole ollut mitään erikoisempaa ohjelmaa perinteistä alias -sananselityspeliä lukuunottamatta, mutta muutama yhteinen, hauska ohjelmanumero ei ole huonompi idea. En ole juomapelien ystävä, koska siinä helposti ihmiset humaltuvat paljon nopeammin kuin on tarkoitus ja ilta saattaa loppua lyhyemmin kuin on suunniteltu, mutta netistä löytyy näistä kyllä ihan hauskoja versioita.
Mutta esimerkiksi joku joukkuekilpailu tai -peli voi toimia kivasti, jos sen saa toimimaan luontevasti juhlien lomassa, eikä minään erikoisena ohjelmanumerona.

IMG_4525

Ota huomioon myös alkoholittomat juhlijat
Meidän juhlissa on aina melko runsaasti alkoholijuomia, mutta mistään ryyppäjäisistä ei kuitenkaan ole kysymys. Ja lähes poikkeuksetta juhlissa on aina ollut henkilö, kuka ei ole juonut laisinkaan, tai on juonut hyvin vähän. Meidän juhlaporukka ei ole sellainen, mikä kyseenalaistaisi jonkun juomattomuuden, mutta tiedän, että on paljon ihmisiä, joiden mielestä se on outoa ja koska he juovat, pitää muidenkin juoda - kyllä te tiedätte tämän ihmistyypin, kuka hokee, että ota nyt ees yksi. Joka tapauksessa mitään erikoiskohteluahan alkoholittomat juhlijat eivät tarvitse, joten sitä ei tarvitse myöskään kailottaa kaikille isoon ääneen. Ja vaikka meillä vieraat tuovat aina omat juomansa, on meillä silti aina varattuna mehua tai limua tai kivennäisvettä, koska koko iltaa ei tarvitse vetää alkoholia. 

IMG_6316

Siinäpä aikamoinen lista asioita, jotka itselleni tuli mieleen! Millaisia asioita teillä tulee mieleen juhlia järjestettäessä, onko joku eri mieltä jostakin listan kohdasta tai tuleeko mieleen muita asioita?

6 kommenttia:

  1. Todella loistavia vinkkejä!
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.


    Näitä olisin tarvinut kesällä 2014 meidän hää/tuparijuhlissa... =D


    Itse luotin viimeiseen asti kadonneisiin apuvoimiin ja lupauksiin joita ei tullutkaan ja siten mm ruokailuvälineet loppuivat kesken, kukaan ei tarjoillut ruokia/keittänyt kahvia, kukaan ei muistanut taustamusiikkia koska piti tulla kitaristi, jne jne jne...
    Sen koommin en ole uskaltanut järjestää yhtään mitään juhlia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      Voi ei, kuulostaa kurjalle! Monesti pienemmästä jutusta kasvaa sitten harmittavan iso kokonaisuus, jos ne ei toimikaan :(

      Poista
  2. En kestä, miten upeita tarjoiltavia kuvissa on :O Mulla on ens viikonloppuna Earth Hour -teemaiset illanistujaiset, voisi tehdä jotain saman tapaista rulla-tarjoilua, ehkä lihattomana. Kiitos inspiksestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä itse asiassa meinasin kommentoida postauksen loppuun, että tärkein vinkki on, että wrap-rullia ei voi ikinä olla liikaa :D Mä teen niitä lähes aina, kun tiiän, että ihmisiä on tulossa kylään, ja aina ne loppuu ensimmäisenä :D
      Kuulostaa tosi kivalle idealle tuo sun Earth Hour illanistujaiset! Mä olen harmillisesti töissä tuolloin, joten en pysty osallistumaan tuohon tapahtumaan - tosin joskus vuosia sitten me kyllä töissä osallistuttiin, mutta veikkaan, että se ei kovin hyvin onnistu tällä kertaa asiakasvolyymeista ja sitä kautta turvallisuussyistä johtuen.

      Poista
  3. Kiitos hyvistä vinkeistä! Ihania kuvia, alkoi ihan tehdä mieli järjestää itsekin juhlat :D

    VastaaPoista