24.5.2017

Matkamuistoja

Matkoilla ja reissuilla aina sattuu ja tapahtuu - monesti niin että kyseisellä hetkellä meinaa pelihousut ratketa, mutta myöhemmin tapaus naurattaa. Koska mulla on tällä hetkellä matkakuume potenssiin 1000, ajattelin koota tähän postaukseen vähän omia reissukommelliksia ja niitä ei ehkä täysin putkeen menneitä tapauksia. Millaisia reissumuistoja teille on kertynyt?

IMG_5474 kesä IMG_5516 IMG_5527 IMG_5476 toppi New Look / hame Second hand (Lindex) / laukku Seppälä / kengät Converse / asusteet H&M

Poliisikyydillä lentokentälle. Tämä on näistä kaikista legendaarisin :D Olin siskoni luona Irlannissa ja saatiin maailman nerokkain idea, että voidaan kävellä lentokentälle että säästän taksikuluissa. Mun lento takaisin Suomeen lähti aikaisin aamulla eli aamuyöstä piti lähteä talsimaan. Matka olikin vähän odotettua pidempi (mutta oltiin koko ajan perillä että missä mennään!) ja viimeinen osuus piti mennä motarin reunaa. No, tytöt matkalaukun ja pyörän kanssa lienee herättäneet kummastusta yöllisissä ajajissa ja joku oli soittanut poliisit, jotka sitten poimivat meidät kyytiin vihaisina kysellen, että mitä ihmettä touhutaan. Oltiin siskon kanssa ihan paniikissa, mutta loppujen lopuksi saatiin selitettyä tapauksemme ja lentokentälle päästessä poliisit nauroi meille älyttömälle idealle. Mut eipä tarvinut kävellä loppumatkaa!

Maailman paskin hostelli. Kun kolmisen vuotta sitten käytiin Lontoossa pyörähtämässä, ei hostellivalinta mennyt aivan nappiin. Koko systeemi oli tosi alkeellinen - kaikki tiedot respassa oli erilaisilla lippulappusilla ja suorastaan ihmettelen että meidän varaus oli heillä tiedossa. Meidän huone oli ylimmässä kerroksessa, jonne meni jyrkkä ja ahdas rappukäytävä, poikaystävän sängystä puuttui kokonaan tyynyt ja huonetovereina meillä oli kovaääninen saksalaispariskunta jotka eivät turhia kainostelleet. Lienee sanomattakin selvää että huoneessa emme turhaa aikaa viettäneet :D

Tuttavallinen henkilökunta. Ekalla Dublinin reissulla yövyin ihan parhaassa hostellissa (Generator Hostel Dublin) jossa oli superihanaa henkilökuntaa. Yksi heistä vei mut pubiin synttäripäivänäni ja tarjosi muistaakseni juomatkin, mutta joutui loppujen lopuksi tappeluun... toisena iltana samaisen hostellin toinen työntekijä jäi ryyppäämään vuoronsa loputtua ja yritti saada mua lähtemään mukaansa - en lämmennyt ajatukselle. Seuraavana päivänä oli mun uloskirjautumispäivä ja tilanne oli kieltämättä vähän kiusallinen, kun samainen jamppa oli respassa vuorossa.

Hotellivaraus hukassa. Tämä tapahtui meidän viimeisimmällä Irlannin reissulla kaksi vuotta sitten. Lompsittiin iloisina meidän hotelliin kunnes selvisi, että meidän tekemämme hotellivaraus ei ikinä ollut mennyt perille hotelliin. Hotelli ei edes pystynyt hyvittämään tätä mitenkään (vaikka syy ei tietenkään ollut heidän) koska hotelli oli täyteen buukattu. Onneksi respassa oli todella asiakaspalvelun taitava mimmi, joka otti asiakseen hoitaa meille uuden yöpymispaikan, mikä löytyikin ihan kivenheiton päästä. Mikään huippumesta kyseinen B&B ei ollut, mutta pakkohan se oli ottaa kun muutakaan ei ollut tarjolla, hahah. Ensimmäisenä yönä tosin palohälytin rupesi soimaan ja sydänkohtaus oli lähellä jo toista kertaa saman illan aikana...

Liian vähän rahaa. Ollessani Kroatiassa kuukauden työharjottelussa tuli lähdön lähestyessä aika maksaa hotellilasku koulun korvaamilla rahoilla. Jossakin tosin meni pieleen, sillä maksun hetkellä en saanutkaan maksettua summaa. Vika oli tietenkin siinä, että mun maksuraja kortissa oli tuolloin tosi pieni koska en ollut joutunut tekemään mitään suuria maksuja sillä koskaan aiemmin ja jouduin soittamaan kalliin puhelun Suomeen Nordealle, mutta ongelma ei ratkennut silläkään. Päätin muistaakseni sitten nostaa summan osissa käteisenä, mikä oli maailman huonoin idea, koska jokaisesta nostosta meni nostopalkkio. En enää muista, miten ongelma ratkesi mutta sain kuitenkin summan lopulta maksettua :D Tilanteesta teki entistä hankalamman se, että kyseisen hotellin henkilökunta ei todellakaan osannut englantia kovinkaan hyvin ja yrittäessäni selittää ongelmaa sain vastaukseksi pelkästään "you must pay, you must pay, Metta!" No ihanko totta!

Liikaa matkatavaroita ja liian pieni laukku. Ensimmäisestä varsinaisesta ulkomaanreissusta tulee meikäläisen kohdalla kohta kymmenen vuotta: kyseessä oli kahden viikon kielikurssi Englannissa ja matkaanhan lähdettiin naurettavan pienin matkalaukuin (jotka ei muuten edes olleet oikeat matkalaukut vaan sellaset lätkäkassi -tyyliset viritelmät jotka vastasivat kooltaan varmaan nykyisiä salikasseja) mikä tarkoittaa sitä että kotiinpäin lennettiin seitsemän paitaa päällekäin :D Ihan tarkkaan en muista, oliko mulla peräti kahdet housutkin jalassa. Oijoih niitä aikoja ♥

Ahdistava paikallinen. Mun ensimmäisenä päivänä Dublinissa ikinä kaupunkia kierrellessäni seuraani lyöttäytyi ainakin 15 vuotta vanhempi mieshenkilö, joka tarjoutui esittelemään kaupunkia. Otin tarjouksen vastaan, koska ajattelin että paikallinen heppu osaa varmaan antaa hyviä tärppejä kaupungista ja missä mestoissa käydä. Ahdistavalta tyyppi alkoi tuntua siinä vaiheessa, kun hän halusi viedä mut kahville ja tuolloin en kahvia vielä juonut, joten jouduin Starbuckissa ottamaan jonkun hikisen vihreän teen, mistä en edes pidä ja sitten kaveri halusi vaihtaa numeroita ja kutsui mut seurakseen illalla jollekin keikalle. Annoin muistaakseni väärän numeron ja illalla jäin hostellille pelaamaan bilistä samassa huoneessa asuvien poikien kanssa. Tyypistä ei sitä paitsi ollut edes hyötyä, vaan kaupunkiin tutustuin paljon paremmin ihan omassa seurassani! Tosin toisena pointtina tähän, että kuka Suomessa tekisi vastaavaa? Käyttäisi oman päivänsä jonkun randomin tyypin seurassa kaupunkia esitellen!

1. Haha voi ei, huippu postaus! Tälle ehdottomasti jatkoa! :D

1. Hyvä et uppos:D Jatko-osa menee korvan taakke, tässä nimittäin oli suurimmaks osaks nämä tämmöset, kattellaan jos seuraavalla reissulla sais uusia kokemuksia! (Omalla tavalla kyl toivon ettei... :D)

2. Vitsi olipa hauska postaus! :-D <3 Jos et pahastu niin voisin joskus itekin tehdä vastaavanlaisen, mainitsen tietenkin sut idean lähteenä :--)

1. Jee että tykkäsit! :) ja ilman muuta toteuta, sulle on varmasti kertynyt tarinoita aika monta! Enkä mä tästä ideasta itelleni kunniaa ota, varmasti on ollu samanlaisia monessa blogissa vaikka itellä ei oo tullutkaan vastaan :)

3. Tosi kiva postaus! :) Voisin itekin joskus kirjottaa samantapaisen postauksen omaan blogiini!

1. Kiva että tästä on tykätty! Ja hei tee ihmeessä! :)